Czym jest rozrząd i kiedy powinien zostać wymieniony?

Rozrząd to zespół elementów układu napędowego silnika spalinowego, który jest odpowiedzialny za synchronizację pracy wału korbowego oraz wałków rozrządu. Wałki te sterują otwieraniem i zamykaniem zaworów dolotowych i wylotowych w silniku, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Głównymi elementami rozrządu są pasek lub łańcuch rozrządu, koła zębate, napinacz oraz prowadnice. Kiedy warto wymienić rozrząd?

 

Jakie są czynniki wpływające na żywotność rozrządu?

Żywotność rozrządu zależy przede wszystkim od materiałów, z których został wykonany, a także od warunków eksploatacji pojazdu. W przypadku paska rozrządu, jego trwałość może być ograniczona przez uszkodzenia mechaniczne, takie jak przecięcia czy ścieranie, a także przez wpływ wysokich temperatur czy substancji chemicznych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że pasek rozrządu wykonany jest z materiału gumowego, który z biegiem czasu ulega naturalnemu zużyciu. Z kolei łańcuch rozrządu jest wykonany z metalu, co sprawia, że jest bardziej odporny na uszkodzenia, jednak może ulec rozciągnięciu w wyniku eksploatacji. Wpływ na trwałość rozrządu mają również takie czynniki jak jakość oleju silnikowego, częstotliwość przeglądów technicznych czy styl jazdy.

 

Kiedy przeprowadzić wymianę rozrządu?

Wymiana rozrządu jest jednym z kluczowych zabiegów serwisowych, który ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania silnika oraz uniknięcie poważnych awarii. Producenci samochodów zalecają okresowe wymiany rozrządu, które są określone w instrukcji obsługi pojazdu. W przypadku paska rozrządu zalecana częstotliwość wymiany wynosi zwykle od 60 000 do 100 000 kilometrów przebiegu lub co 5 lat eksploatacji. W przypadku łańcucha rozrządu, okres wymiany może być znacznie dłuższy i wynosić nawet 200 000 kilometrów przebiegu. Należy jednak pamiętać, że wymiana rozrządu powinna być przeprowadzona nie tylko na podstawie przebiegu czy czasu eksploatacji, ale także w przypadku wystąpienia objawów uszkodzenia, takich jak nieprawidłowe działanie silnika, nadmierne zużycie paliwa czy hałas podczas pracy jednostki napędowej.