Jak zbudowane są wahacze i jak je naprawiać?

Wahacze są kluczowym elementem każdego pojazdu, łączącym podwozie z zawieszeniem. Bez nich, samochód nie będzie mógł poruszać się prawidłowo, co utrudni komfortową jazdę, a co najważniejsze — wpłynie na bezpieczeństwo osób poruszających się autem. Czym są tego typu części? Jak się je naprawia?

 

Czym są wahacze i z czego się składają?

Wahacze stanowią integralną część systemu zawieszenia pojazdu, ponieważ służą do połączenia kół z resztą auta. Wykonuje się je zazwyczaj ze stali lub aluminium. Zadaniem wahaczy jest pochłanianie wstrząsów w czasie jazdy, a tym samym zapewnienie stabilności pojazdu. Wahacze składają się z:

  • ramion — łączących całość,
  • łożyska i śrub — pozwalają one na ruch ramion wahacza w punktach, w którym są podłączone do samochodu,
  • drążków stabilizatora i gumowych elementów — są one odpowiedzialne za neutralizowanie drgań.

Wahacze muszą być wystarczająco wytrzymałe, aby udźwignąć ciężar samochodu i jego pasażerów, a jednocześnie wystarczająco elastyczne, aby umożliwić ruch bez utraty stabilności. Tuleje stosowane w wahaczach wykonuje się zazwyczaj z gumy lub poliuretanu, ponieważ te materiały lepiej absorbują wstrząsy i wibracje niż te plastikowe.

 

Naprawa wahaczy samochodowych

Ważne jest regularne sprawdzanie wahaczy pod kątem oznak zużycia. Jeśli zauważysz jakiekolwiek pęknięcia, rdzę lub inne uszkodzenia, najlepiej wymienić ramię tak szybko, jak to możliwe. W tym celu należy skorzystać z fachowej pomocy. Odpowiedni warsztat samochodowy wykona niezbędne naprawy. W Poznaniu warto skorzystać z usług  mechanika Przemysława Wróbla. Jeśli ramię jest w dobrym stanie, można użyć specjalnego smaru, aby zmniejszyć tarcie i pomóc utrzymać płynne poruszanie się ramienia. Ważne jest także zachowanie równowagi wahaczy — ramiona powinny być wyrównane w tym samym kierunku.